Yashar Soft
دنیای دوچرخه سواری من - My Cycling World




آخرين مطالب
لینک دوستان
راهنمای انتخاب کلاه دوچرخه سواری


کلاه های ایمنی روز به روز در حال پیشرفت هستند و مدل های عرضه شده به مراتب دارای استایل مناسب، تهویه بسیار عالی و در اغلب موارد دارای وزن پایین می باشند. تمام این موارد باعث می شوند تا کمتر دوچرخه سواری بهانه ای برای نپوشیدن کلاه داشته باشد. در اینجا مواردی که برای انتخاب مدل کلاه متناسب با نیازهایتان لازم دارید گفته خواهد شد.

چه نوعی؟ اسپرت، جاده یا کوهستان؟
کلاه های دوچرخه سواری به سه نوع اصلی دسته بندی می شوند که شامل مدل های اسپرت، جاده و کوهستان می باشند. همه این مدل های برای محافظت دوچرخه سواران دربرابر ضربه های وارده در حالی که حداکثر سبکی، راحتی و شکل ظاهری را داشته باشند، طراحی شده اند.

- کلاه های اسپرت: مدل های اقتصادی(ارزان تر) که قابل استفاده برای تمامی دوچرخه سواران توریستی، جاده و کوهستان و همچنین اسکیت برد سواران و اسکیت سواران پیست می باشد.

- کلاه های جاده: از مزایای این کلاه های وزن پایین، تهویه هوای بالا و طراحی آیرودینامیک آن می باشد.
- کلاه های کوهستان: به منظور حداکثر محافظت در برابر موانع مسیر ساخته شده اند. این کلاه ها به طور رایج دارای لبه آفتابگیر و پوشش وسیعتر جلوی سر می باشند. سیستم نگهدارنده مخصوص این کلاه ها در مسیرهای سخت، به طور ایمن و مستحکم روی سر باقی می ماند. دوچرخه سواران رشته سایکلوکراس نیز اغلب از به استفاده از این نوع کلاه ها تمایل نشان می دهند.


یافتن سایز درست
انتخاب سایز مناسب بسیار ضروری است.کلاه های اسپرت بیشتر مواقع در یک سایز ثابت و قابل تنظیم عرضه می شوند. برطبق دسته بندی های موجود کلاه های دوچرخه سواری در سایزهای کوچک، متوسط، بزرگ یا سایزهای بزرگتر به بازار می آیند.
برای تعیین سایز خودتان، یک متر قابل انعطاف را به دور بزرگترین ناحیه سرتان (حدود 1.5 سانتیمتر بالاتر از ابروهایتان) بپیچید. یا یک روبان یا نخ به دور سرتان بپیچید و سپس با خط کش یا متر طول آن را اندازه بگیرید. سپاس به دنبال کلاهی متناسب با اندازه تان باشید.

گاهی اوقات تولید کنندگان در سایزهای ارائه داده با یکدیگر تفاوت هایی دارند، و ممکن است هر یک تفسیر خاصی از اندازه های کوچیک، متوسط و بزرگ داشته باشند.
در اینجا به طور عمومی اندازه های بکار رفته برای بزرگسالان را خواهیم گفت.

سایز کوچک: 51 تا 55 سانتیمتر
سایز متوسط: 55 تا 59 سانتیمتر
سایز بزرگ: 59 تا 63 سانتیمتر
خیلی کوچک، خیلی بزرگ: زیر 51 سانتیمتر، بالای 63 سانتیمتر
تک سایز (مردان): 54 تا 61 سانتیمتر
تک سایز (زنان): 50 تا 57 سانتیمتر
بیشتر کلاه های کودکان نیز تک سایز می باشد و دامنه اندازه آنها بین 46 تا 57 سانتیمتر می باشد.

در صورت اندازه سرمان بین دو سایز قرار داشت کدام را انتخاب کنیم؟ توصیه عمومی انتخاب سایز کوچکتر می باشد.

تنظیم کلاه روی سر
هر سایزی که باشید، با چند تنظیم ساده می توانید کلاه خود را تنظیم شخصی کنید. تقریباً همگی کلاه ها یک حلقه دور سر و بند قابل تنظیم دارند. برای تنظیم کلاه، قبل از قرار دادن آن روی سرتان، ابتدا حلقه دور سر داخل کلاه را بیشتر باز کنید. بعد از قرار دادن کلاه روی سر، پیچ تنظیم پشت کلاه یا لغزنده پشت کلاه را سفت کنید تا به تنظیم دلخواه دست پیدا کنید.
در مرحله بعدی، بند زیر چانه را با کشیدن بست آن به سمت بالا سفت کنید. اگر کلاه در جهت دیگری حرکت می کند، بند زیر چانه را سفت کنید و مجدداً امتحان کنید.بند زیر چانه را در زیر هر دو گوش تنظیم کنید تا به حالت ایمن و راحت دست پیدا کنید. در نهایت، در حالی که بند زیر چانه را سفت کرده اید، دهان خود را باز کنید. اگر کلاه قسمت جلوی سرتان را کمی فشار نمی دهد باز هم بند زیر چانه را سفت کنید و مجدداً امتحان کنید. دقت کنید با سفت کردن بیش از حد بند، خود را در شرایط ناراحتی قرار ندهید.
برای یادگیری بهتر تنظیم کلاه، لطفاً ویدئوی زیر را دانلود و تماشا کنید.

دانلود ویدئوی آموزش نحوه تنظیم صحیح کلاه دوچرخه سواری

اجزای تشکیل دهنده یک کلاه
آستر داخلی کلاه: آستر اغلب کلاه ها از فوم پلی استیرن ساخته می شوند. در ضربات وارده، این آستر نیروی وارد شده در اثر ضربه را پخش می کند تا از سرتان محافظت کند. از تناسب صحیح آستری با سرتان اطمینان حاصل کنید و دقت کنید که آسیب دیدگی یا ضربه خوردگی نداشته باشد.

روکش: اکثر کلاه ها با یک روکش(پوسته) پلاستیکی پوشیده شده اند که کلاه را محکم تر، در برابر فرو رفتن اشیای تیز مقاوم، و این اجازه را به کلاه می دهد که در برخورد سر بخورد (برای محافظت از سر و گردن). از سالم بودن پوسته و شکل ظاهری مناسب آن اطمینان حاصل کنید.
تهویه: منافذ روی کلاه به جریان یافتن هوا در سرتان کمک می کنند و همچنین باعث خنکی و راحتی شما در هنگام دوچرخه سواری می شوند. عموماً هر چه تعداد منافذ ورود و خروج هوا بیشتر باشد، شما خنک تر خواهید بود.
بند ها: به دنبال کلاه هایی باشید که سیستم بندهای آن راحت و تنظیم آنها ساده باشد. همچنین کلاه هایی را انتخاب کنید که بندهای آن با نوع مسیرهایی که در آنها دوچرخه سواری می کنید سازگار باشد، بندهای عریض و ضخیم برای مسیرهای سخت و بندهای سبک تر و خنک تر برای مسابقات جاده ای مناسب تر می باشند. پیش از انتخاب یک مدل خاص، سعی کنید چندین مدل را امتحان کنید.
خروجی موی سر: بندهای برخی کلاه ها با طراحی خاصی عرضه می شوند که امکان آزاد کردن موهای دم اسبی را به دوچرخه سواران می دهد.


مشخصات کلاه های دوچرخه
وزن: همواره بر حسب گرم گفته می شود. هر چه وزن کلاه پایین تر بیاید قیمت آن افزایش می یابد. اگر بصورت تفریحی دوچرخه سواری می کنید، وزن در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد اما برای شرکت کنندگان مسابقات، دوچرخه سوارانی که با هدف تناسب اندام به طور جدی دوچرخه سواری می کنند، دوچرخه سواران توریست و دوچرخه سواران کوهستان کاهش وزن کلاه اهمیت بیشتری دارد. اغلب کسی از پرداخت کمی هزینه بیشتر برای داشتن کلاهی سبک تر پشیمان نمی شود.

منافذ کلاه: این منافذ با عبور جریان هوا در اطراف سر شما را خنک می کنند. تعداد بیشتر منافذ روی کلاه مساوی است با خنک تر شدن سرتان (و قیمت بالاتر کلاه)

سایه بان: برخی از مردم ترجیح می دهند تا یک سایه بان به کلاهشان متصل شده باشد. عده ای دیگر نیز تمایل ندارند که هیچ چیز اضافی به وزن کلاه خود اضافه کنند یا لبه شایه بان باریکی روی کلاهشان مانع عبور باد در هنگام دوچرخه سواری شان شود. مطابق با سلیقه خودتان در این مورد تصمیم بگیرید.

ساختار یکپارچه (In-mold construction): ساختاری که در آن پوسته خارجی و فوم داخلی کلاه بدون استفاده از چسب به همدیگر متصل می شوند که باعث سبکی و طراحی بسیار مستحکم کلاه می شود.

سیستم تنظیم سایز کلاه: سازندگان کلاه ایمنی سیستم های تنظیم مختلفی با اسامی هوشمندانه ای مانند می سازند تا حلقه تنظیم سایز کلاه شان که به دو صورت کشویی و پیچی می باشد، عملکرد بهتری داشته باشد. پی بردن به برخی از نامگذاری سیستم های تنظیم سایز کلاه نیاز به مراجعه به وب سایت شرکت سازنده آن دارد.

سیستم تنظیم کشویی




سیستم تنظیم پیچی

کاربرد پیشنهادی: برخی از کلاه های مخصوص شامل این ویژگی می باشند. برای مثال کلاه های فک دار، اغلب برای دوچرخه های کوهستان طراحی می شوند.

زمان تعویض یک کلاه
هر زمانی که به کلاهتان در یک تصادف ضربه وارد شد باید آن را تعویض کنید حتی اگر همه چیز خوب به نظر برسد و هیچ آسیبی روی کلاه مشاهده نشود باید برای حفط ایمنی خود کلاه را تعویض کنید. عموماً توصیه می شود که کلاه را بعد از 5 سال استفاده، تعویض کنید. آلودگی، نور خورشید و وزش باد در دراز مدت باعث کاهش کارایی لوازم روی کلاه می شوند و باید بعد از مدت زمان مشخصی تعویض گردد.

چند نکته در مورد کلاه دوچرخه:
- اگر کلاهتان همراه دفترچه راهنما می باشد، قبل از استفاده از کلاه آن را مطالعه کنید.
- از حلال های شیمیایی برای تمیز کردن کلاه استفاده نکنید. سازندگان کلاه های ایمنی توصیه می کنند برای تمیز کردن کلاه خود از پارچه نرم یا اسفنج، به همراه آب و صابون استفاده کنید.
- کلاه را در مکان هایی مانند انباری، پارکینگ، صندوق ماشیت و سایر جاهایی که گرما می تواند در آنجا متراکم شود، نگهداری نکنید. گرمای بیش از حد می تواند سبب تشکیل حباب هایی در فوم یا سایر قطعات کلاه گردد. از کلاهی که در اثر گرما آسیب دیده است استفاده نکنید.
- کلاه خود را به دیگران قرض ندهید. به عنوان یک دوچرخه سوار باهوش، شما باید دقیقاً بدانید که چگونه از کلاه خود در طول عمر مفید آن مراقبت کنید.

منبع: rei.com
نشر اختصاصی دنیای دوچرخه سواری من


برچسب‌ها: کلاه, دوچرخه سواری, تنظیم صحیح, انتخاب کلاه, انواع کلاه

[ سه شنبه 5 اردیبهشت1391 ] [ 2:6 ] [ امین ]

.: Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ جهت ارتقای فرهنگ دوچرخه سواری و رفع نیازها و مشکلات فنی و غیر فنی (آموزشی) تمامی دوچرخه سواران و علاقه مندان این رشته ایجاد شده است.
در نوشتن مطالب این وبلاگ به هیچ عنوان از وب سایت ها، وبلاگ ها و منابع فارسی موجود در زمینه دوچرخه سواری استفاده نکرده ام و تمامی مطالب منحصراً از منابع خارجی معتبر می باشد و همواره سعی می کنم تا در جهت افزایش معلومات و دانش دوچرخه سواران عزیز در زمینه های فنی و آموزشی از مطالبی استفاده کنم که جنبه آموزشی و فنی دارند.
امکانات وب

برای عضویت ایمیل خود را وارد نمایید

خبرنامه دنیای دوچرخه سواری من


تماس با ما